Як перемогти втому від прийняття рішень

полегшити прийняття рішень

Неможливо точно сказати, скільки саме рішень ми приймаємо щодня (за деякими підрахунками, близько 35 000). Чи досолити вечерю? Яку радіостанцію включити? Обійти стіл ліворуч чи праворуч? Навіть найбезневинніші рішення виснажують нашу силу волі, стомлюють і позбавляють мотивації.

Як же впоратися з втомою від прийняття рішень? Існує три стратегії:

  • скоротити кількість рішень;
  • виробити алгоритм прийняття рішення;
  • створити зручний розпорядок.

Розглянемо їх докладніше. Застосувавши хоча б по одній пораді з кожної стратегії, ви помітно підвищити свою продуктивність.

Стратегія № 1. Приймайте менше рішень

Харчування

За даними одного дослідження, ми за день приймаємо в середньому 226 рішень, пов’язаних з їжею. Найпростіший план харчування заощадить масу зусиль і стане в нагоді не тільки бодібілдерам.

Для початку протягом тижня записуйте, що ви їсте. Зауважте, скільки ви їсте, чому надаєте перевагу, коли зазвичай відчуваєте почуття голоду. На основі цих спостережень складіть приблизний план харчування і поступово редагуючи його.

Не забувайте про різноманіття.

Готуйте заздалегідь навіть такі прості страви, як бутерброди, це зекономить час.

Якщо не хочете готувати все вдома, складіть список улюблених кафе і ресторанів і заздалегідь розплануйте, де будете харчуватися весь тиждень.

Гардероб

Багато легендарних людей, наприклад, Стів Джобс і Марк Цукерберг, завжди носять один і той же одяг. Це дуже зручно: ви один раз вибрали, що надіти, і більше не витрачаєте на це час.

Якщо для вас це занадто категорично, скористайтеся такими порадами:

  • Приберіть подалі все, що зараз не носите, наприклад одяг, що не підходить по сезону.
  • Розділіть речі за категоріями. Якщо всі сорочки або блузки висять разом, не доведеться шукати їх серед інших предметів одягу.
  • Підготуйтеся заздалегідь. Увечері подивіться прогноз погоди на наступний день, виберіть підходящий одяг і покладіть на видне місце.

Шопінг

Під час кожного походу в магазин нам доводиться стикатися з сотнею рішень. Щоб скоротити їх кількість, скористайтеся наступними порадами:

  • Складіть список найнеобхіднішого. У нього має входити все, чим ви користуєтеся на постійній основі, в тому числі конкретна інформація, наприклад розмір упаковки. Перед тим як йти в магазин, відзначте, що у вас вже є.
  • Постійно поповнюйте поточний список. Щоб нічого не забути і не купити нічого зайвого), вносіть пункти в список, коли помітите, що запаси підходять до кінця. В такий список можуть входити потрібні речі, які ми купуємо не дуже часто (зубна паста, лампочки), або разові покупки (подарунки).
  • Виберіть один бренд. Визначивши улюблені бренди і не відволікаючись на товари інших виробників, ви заощадите масу часу і зусиль.
  • Складайте список покупок, орієнтуючись на розташування товарів у магазині. Наприклад, якщо свіжі овочі і фрукти знаходяться близько до входу, ставте їх на початок списку. Це помітно скоротить час перебування в магазині.
  • Рідше ходіть в магазин. Замість того щоб забігати в магазин кожен вечір, закуповуйте все за раз, наприклад у вихідні.
  • Скоротіть онлайн-шопінг. Ніщо так не шкодить продуктивності, як ранок, проведене за спробою вибрати один товар з кількох тисяч, що підходять під ваш запит на AliExpress.

Спілкування

Якщо ви проводите багато часу з нерішучими людьми, це може виснажити вашу здатність приймати рішення. Намагайтеся частіше спілкуватися з тими, хто не буде постійно перекладати на вас ухвалення рішень.

Звичайно, зовсім виключити спілкування з нерішучими людьми неможливо. Спробуйте змінити свій підхід до них:

  • Приймайте рішення по черзі. Людям легше зробити вибір, коли вони знають, що ви розділите це тягар. Якщо вам часто доводиться щось вирішувати разом, запропонуєте робити це по черзі.
  • Попросіть запропонувати два варіанти. Іноді нерішучі люди не пропонують той чи інший варіант, побоюючись, що це зашкодить їх репутації. Тому попросіть їх запропонувати два варіанти і виберіть один із них.
  • Хваліть їх. Завжди приємно, коли хтось хвалить наш вибір. Тоді наступного разу рішення дасться легше.

Робота за комп’ютером

Працюючи за комп’ютером, ми приймаємо безліч непомітних на перший погляд рішень. Ось як це виправити:

Змініть вигляд нової вкладки. Кожен раз, відкриваючи нову вкладку в браузері, ми бачимо часто відвідувані сторінки, закладки або навіть рекламу — все це змушує нас вибирати і приймати рішення. Змініть вигляд нової вкладки, щоб на ній відображалася якась надихаюча картинка, або взагалі зробіть її порожньою.

Спростіть вигляд робочого столу. Якщо ваш робочий стіл завалений документами та ярликами, вам кожен раз доведеться вирішувати, відкривати їх чи ні. Приберіть всі документи в папку (хоча б «Документи»). Якщо їх накопичилося дуже багато, виділіть час і розберіться в них.

Сховайте рідко використовувані програми. Якщо для того, щоб запустити додаток на смартфоні або планшеті, вам спочатку потрібно знайти його серед купи ярликів, значить, вам знову доводиться приймати зайві рішення. Створіть папку (або виділіть окремий екран) для рідко використовуваних додатків, а на видному місті залиште тільки найважливіше.

Ми також писали, як приймати правильні рішення.

Стратегія № 2. Випрацюйте алгоритм прийняття рішень

Просто скоротивши кількість рішень у своєму житті, ви не позбавитеся проблеми повністю. Щоб зменшити стрес, виробіть власну процедуру прийняття рішень.

Розбивайте кожне рішення на два варіанти

Чарльз Дахігг (Charles Duhigg) у своїй книзі «Вісім правил ефективності: розумніше, швидше, краще» радить розбити кожен можливий вибір на два варіанти.

Розглянемо, наприклад, ситуацію, коли вам потрібно швидко вирішити, де повечеряти.

Поїсти вдома або в ресторані? У ресторані.

Взяти їжу з собою або посидіти за столиком? За столиком. (Залишається вирішити питання з ціною.)

Дорогий ресторан або заклад з середніми цінами? Зі середніми. (Швидше за все, таким критеріям відповідають лише два-три ваших улюблених ресторани.)

Мексиканська чи італійська кухня? Мексиканська. (От і все!)

Використовуйте списки готових рішень

Атул Гаванде (Atul Gawande) написав цілу книгу про користь чек-лістів, де в тому числі розповів, що пілотів ВПС США оснащують чек-листами на всі випадки життя. У них розписані кроки, які потрібно зробити в тій чи іншій критичній ситуації.

Спробуйте і ви скласти для себе подібні списки. Протягом тижня записуйте, з якими рішеннями ви стикалися і що в підсумку вибрали. Наприклад:

  • які питання вам завжди задають потенційні клієнти і що ви відповідаєте;
  • які питання завжди доводиться вирішувати вдома;
  • від яких запрошень ви зазвичай відмовляєтеся.

Наприкінці тижня подивіться, які рішення доводиться приймати часто, і створіть просту таблицю з відповідями. Наступного разу, коли вам потрібно буде прийняти рішення, просто загляньте в свою таблицю. З часом ви її запам’ятаєте і будете витрачати на прийняття рішень ще менше часу.

Плануйте прийняття рішень

Готуючись до нового дня, зверніть увагу на наступні поради:

Заплануйте складну роботу на ранок. Сила волі з кожним прийнятим рішенням виснажується, тому витрачайте її розумно.

Приймайте рішення після їжі. За даними деяких досліджень, сила волі багато в чому залежить від рівня глюкози. Тому плануйте важливі наради на час після обіду. А ще намагайтеся їсти під час роботи через кожні годину-дві.

Плануйте прості задачі на вечір. Наприклад, рішення, що завтра одягти. Можна цілу годину вбити на вибір «ідеального» вбрання, так що залиште це на вечір, коли ви втомилися, щоб витрачати час на пошуки найкращого варіанту.

Визначте ціну кожного рішення

Дуже часто ми витрачаємо силу волі на непотрібні фінансові рішення. Наприклад, півгодини вибираємо, який шампунь купити, трохи дорожчий чи трохи дешевше, або сумніваємося, чи варто витратити гроші на посиденьки з друзями. При цьому ми не усвідомлюємо, що все це коштує нам продуктивності.

Дослідники з Прінстонського університету виявили, що зіставлення цін у магазині виснажує здатність контролювати свою поведінку. Тому нас і тягне перекусити чим-небудь солодким під час тривалих походів по магазинах.

Ось три кроки, які допоможуть визначити ціну кожного рішення:

Встановіть вартість свого часу. Причому вона повинна бути високою, наприклад 50 гривень за хвилину.

Визначте, скільки грошей поставлено на карту. Наприклад, якщо на шампуні ви можете заощадити близько 50 грн, не витрачайте на його вибір більше однієї хвилини.

Довіряйте інтуїції. Приймайте рішення швидко і радійте, що заощадили час і силу волі.

Плануйте наперед

Є рішення, які треба приймати кожні кілька днів або тижнів. Якщо ви завжди сумніваєтеся, який фільм подивитися або що надіти, плануйте такі рішення заздалегідь. Ось, наприклад, п’ять областей, які можна спростити і автоматизувати.

Все це підкаже вам як економити час на дрібницях.

Харчування

Складайте план харчування на місяць вперед. Не тільки запишіть, які страви будете готувати, але і відразу підготуйте перелік необхідних продуктів.

Розваги

Складайте списки книг, фільмів і музики, щоб кожен день не вирішувати, що почитати, подивитися і послухати.

Тренування

Заздалегідь розплануйте свої тренування, включивши в план не тільки свої звичні вправи, але і щось новеньке.

Подарунки

Щоб не бігати по магазинах за кілька днів до свят, витратьте пару годин і запишіть ідеї подарунків на весь рік вперед.

Побачення

Заздалегідь придумайте, куди піти з другою половинкою. Це може здатися занадто прагматичним, зате, коли у вас закінчаться ідеї, ви завжди зможете зазирнути в цей список і знайти що-небудь цікаве.

Стратегія № 3. Створіть власний розпорядок

Щоб підвищити продуктивність, вам потрібно перетворити деякі свої дії в шаблони. Кожен такий шаблон буде спрощувати (або усувати зовсім) одне або декілька рішень. Звичайно, це не означає, що потрібно перетворитися на робота або що всі дні повинні бути схожі один на одного. Проте готовий розпорядок заощадить вам масу часу.

Ранковий і вечірній ритуали

Вранці ми особливо вразливі. Сили волі у нас ще в надлишку, і якщо витратити її на незначні рішення, то нам буде важче протягом дня. Увечері сила волі і здатність приймати рішення, навпаки, виснажені, тому велика ймовірність, що ви допізна засидитесь за переглядом серіалів або читанням якихось дурниць в інтернеті.

Ось спрощений спосіб створення ранкового і вечірнього ритуалів.

Визначте тригер. Для більшості людей ранковий ритуал починається з дзвінка будильника, це і є їх тригер. У вас він може бути будь-який інший, головне, щоб він повторювався кожен день. Вечірній ритуал може починатися з того моменту, як ви прийдете додому.

Визначте нагороду. Якщо після ритуалу вас не чекає якась нагорода, вам буде набагато складніше його дотримуватися. Можете ввести нагороду безпосередньо після ритуалу (наприклад, чашка кави вранці, десерт ввечері) або пересунути на кінець ритуалу те, що ви робите із задоволенням (з ранку — тренування, ввечері — читання книги).

Визначте конкретні кроки. Заздалегідь продумайте і запишіть їх. Ви повинні знати, чим будете зайняті кожну хвилину ритуалу. Але не розтягуйте його, 45 хвилин — це максимум.

Усуньте всі перешкоди. Подумайте, що може перешкодити вам під час ранкового або вечірнього ритуалу, і постарайтеся усунути ці причини. Чим менше у вас буде перешкод, тим менше рішень доведеться приймати і тим простіше і швидше все буде виходити.

Практикуйтеся.

Тренування

Тренування не тільки корисні для здоров’я. За даними одного дослідження, заняття спортом підвищують нашу продуктивність.

Замість того, щоб щодня приймати рішення, йти чи не йти в спортзал, і переживати через це, скористайтеся порадою відомого блогера Джеймса Кліра: створіть для себе правило.

Я не сподіваюся на свою силу волі, не розраховую, що зможу змусити себе піти в спортзал. Це просто те місце, куди я завжди ходжу ввечері по понеділках.

Ось ще кілька порад:

Займайтеся менше. Скоротіть обсяг тренувань до необхідного мінімуму, а також скоротіть кількість днів, коли будете займатися. Так вам буде легше дотримуватися графіку.

Плануйте на місяць. Якщо не впевнені, що протримаєтеся цілий місяць, ще скоротіть час тренувань.

Будьте готові міняти розпорядок. Якщо якісь непередбачені обставини порушили його, не пропускайте тренування, перемістіть його на інший час.

Спілкування

Згадайте, як часто хто-небудь пише в середині дня і запрошує сходити куди-небудь увечері, а вам доводиться витрачати час на прийняття рішення. На це йдуть дорогоцінна енергія і сила волі, які ви могли б витратити на вирішення робочих питань. Адже набагато приємніше було б провести час з друзями, не змушуючи себе приймати рішення.

Звичайно, ідея заздалегідь планувати час з сім’єю і друзями сподобається не всім. Такий підхід може здатися холодним і бездушним. Але комусь це допоможе проводити з близькими більше часу і не відчувати при цьому почуття провини.

Плануйте час з важливими для вас людьми. Щотижня погоджуйте з друзями зручний для всіх час зустрічі і відзначайте це у своєму календарі.

Ігноруйте все інше. Не відвідуйте захід, якщо він не був заздалегідь запланований (звичайно, за винятком якихось форс-мажорів).

Ви будете проводити час з друзями, а на всі несподівані запрошення зможете зі спокійною совістю відповідати: «Ні, але я можу завтра / вихідні / на наступному тижні».

Список основних завдань на тиждень

Візьміть за правило щотижня складати список основних завдань. У нього включіть до трьох найважливіших справ на кожен день тижня.

Починайте з великої цілі. Визначте конкретну мету на рік, до якої ви прагнете. Так ви точно будете знати, що для вас найголовніше в найближчому часі.

Визначте наступні кроки. Кожен місяць запитуйте себе, які кроки ви можете зробити на шляху до мети, і розбивайте їх на список справ. Із нього ви зможете вибрати справи на тиждень.

Розподіліть навантаження. Коли у вас вже є приблизний розклад на тиждень, додавайте важливі завдання на кожен день. Не заповнюйте тижневий план дрібними справами. Чим менше справ заплановано на день, тим менше рішень доведеться приймати.

Виділяйте час на оцінку. В кінці робочого тижня оцінюйте, чого ви досягли, і ставте цілі на наступний тиждень. Для цього достатньо всього 20 хвилин.

Список справ на день

Складаючи список на день, враховуйте наступні моменти:

  • Включайте вільний час. Якщо ваш графік буде додано такий час, вам не доведеться вирішувати, яку справу пересунути, щоб виконати термінове доручення або розібратися з несподіваною проблемою. Якщо у вас залишиться вільний час, просто приступайте до наступного пункту списку.
  • Ведіть список поточних завдань. Додавайте в такий список справи, як тільки вони приходять вам в голову. Так ви точно нічого не забудете.

Висновок

Такий підхід дає величезну перевагу: ви точно знаєте, що ви робите кожну хвилину кожного дня. А так як ви вбудували в свій графік тренування, вільний час і спілкування, ви зможете насолоджуватися цими справами, не відчуваючи почуття провини. І найголовніше, вам не доведеться щодня приймати рішення: ви вже все вирішили до того, як приступити до роботи.

Адже витрачати запланований робочий час на незаплановані справи, особливо на такі виснажливі, як рішення, чим займатися далі, — це злочин.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Найкраща подяка автору за статтю - репост в соцмережах!

(Оцінок ще немає)

Залишити коментар

avatar
  Subscribe  
Повідомити про