Списки — це хороший спосіб для організації інформації та самоорганізації. Антисписки ж чудово їх доповнюють у випадках, коли треба не тільки говорити собі, що робити потрібно, але і обмежувати себе в тому, що робити не можна.
При вмілому їх застосуванні, ці нехитрі інструменти можуть стати підмогою у багатьох справах. Сьогодні ми переконаємося в цьому і навчимося їх використовувати.
- Яким чином списки допомагають в самоорганізації?
- Труднощі при веденні списків
- Не витрачати час на планування та регулярне оновлення списків
- Захаращувати свій список
- Починати день з простих завдань
- Не бачити загальної картини
- Займатися мікроменеджментом
- Робити список справ нудним
- Як скласти BucketList
- Список «Встигнути за 100 днів»
- Правила складання щоденного списку справ
- Список повинен бути коротким
- Використовуйте стікери
- Записуйте завдання як дію
- Складайте списки з вечора
- Вирішіть, на чому акцентуватись: на справах чи часу
- Що таке антисписки?
- Відволікання вбивають ефективність
- Приклад антисписку
Яким чином списки допомагають в самоорганізації?
Перерахуємо переваги складання списків:
- Це чудовий спосіб керувати своїм життям.
- Легко розбивати складні справи на дрібні.
- Можна побачити загальну картину, відсторонившись від деталей.
- Стає легше визначати пріоритети.
- Можна відслідковувати прогрес.
- Збереження ментальної енергії.
- Ви перестанете забувати, а також навчитесь керувати своїм часом.
Труднощі при веденні списків
Списки, особливо візуалізовані (з фотографіями, картинками, піктограмами) — обов’язковий елемент особистої системи організації. Але, безумовно, є багато пасток, яких слід уникати, працюючи з ними. Давайте розглянемо основні помилки, які виникають в процесі:
Не витрачати час на планування та регулярне оновлення списків
Заплануйте час на планування, як би дивно це не звучало. Пам’ятайте, що цей процес дозволить заощадити величезну кількість часу.
Захаращувати свій список
Занадто багато пунктів створюють додатковий тиск, особливо через парадокс вибору (ми відмовляємося приймати рішення, якщо варіантів дуже багато). Чим більше пунктів у списку, тим імовірніше, що ви зробите мінімум. Виберіть три основні завдання і починайте з них свій день.
Починати день з простих завдань
Популярне правило «З’їжте жабу на сніданок» має безпосереднє відношення до складання списків. Варто лише почати справ з інтернету і телевізора, як бажання займатися чимось складним зовсім зникає.
Не бачити загальної картини
Пам’ятайте, що ви не просто виконуєте справи, а усвідомлюєте їх важливість і цінність для свого життя в довгостроковій перспективі. Так, часом доводиться робити те, що потрібно саме зараз. Але якщо є можливість і час, займайтеся тим, що принесе користь глобально. Постійно ставте собі запитання: «чи Допоможе мені це в майбутньому?».
Займатися мікроменеджментом
Мікроменеджмент у саморозвитку — це ситуація, при якій ви розписуєте кожен свій крок в найдрібніших подробицях. Залишайте собі простір для маневру, якщо тільки не працюєте на атомній станції.
Робити список справ нудним
При погляді на список справ вас не повинно кидати в жар або викликати нудьгу. Оформляйте список якомога оригінальніше, експериментуйте, користуйтеся різними кольорами, відтінками і шрифтами.
Як скласти BucketList
Це список справ, дій, пригод і подій, в яких потрібно взяти участь у своєму житті. Не варто відразу кидатися в бій і писати перше, що прийде в голову. Кожен пункт повинен відповідати вашим цінностями та інтересами. Випити кави з круасаном в кафе з видом на Ейфелеву вежу — це звучить мило, але не занадто примітивно? Може і правда це просто «звучить», але таким не є?
Ви повинні побачити світ як майданчик з необмеженими можливостями для зростання, насолоди і творчості, особливо з позитивною енергією і у співпраці з іншими людьми.
В цьому списку має бути близько 50-70 пунктів. І при цьому бажано розставити їх за пріоритністю.
Щоб перевірити кожен пункт на предмет адекватності, задайте собі наступні питання:
- Ким ви хочете стати? (ваша персональна еволюція)
- Що ви хочете випробувати в житті? (і насолоджуватися цим)
- Яку спадщину ви хочете залишити? (що ви створите)
Ваше бачення завжди має надавати вам сили і мотивацію, особливо в часи пригніченості. Життєве бачення схоже на компас, який допомагає вам слідувати наміченим шляхом.
Список «Встигнути за 100 днів»
У бізнесі і політиці існує так званий принцип ста днів, коли новий лідер (президент, директор) отримує шанс проявити себе. За цей час він повинен встановити новий, кращий курс, принести нову позитивну динаміку в навколишнє середовище, виявити і пом’якшити ризики, побудувати команду і так далі. Вважається, що якщо лідер не впорався за сто днів, він не зможе домогтися успіху.
У нас з вами після ста днів є ще сто днів і так далі. У нас є можливість втілювати свої плани, помилятися, терпіти поразки і пробувати знову.
Ми можемо взяти один набір інструментів для прийняття рішень, для мислення, саморозвитку і протестувати їх протягом цього періоду часу. Через сто днів можете взяти абсолютно інші методики або залишити робочі і замінити неробочі.
Список «Встигнути за 100 днів» означає, що у вас є саме цей період часу на реалізацію будь-якого наміру.
Прочитайте нашу статтю, яка допоможе вам перестати відкладати на потім.
Правила складання щоденного списку справ
Ось ми і дійшли до самого популярного списку.
Записування розпливчастих або однослівних завдань в списку справ не дозволяє виконати завдання швидше. Ви повинні продумати свої справи в конкретних термінах. Це правило перше: формулюйте пункт чітко і зрозуміло.
Інші правила:
Список повинен бути коротким
Чим більше елементів списку, тим імовірніше, що ви будете приголомшені його тиском вже до обіду. Зрозуміло, що все це в будь-якому випадку потрібно буде виконати, але не потрібно все вносити в список.
Що ж тоді робити? Рада простий: запишіть 1-3 справи, які мають найбільше значення і займайтеся ним (ними), поки не виконаєте. Кажуть, це і є секрет успіху.
Використовуйте стікери
Для когось важлива наочність. Можете клеїти стікери на стіл, стіни або там, де точно їх помітите.
Після кожної успішно виконаної справи можете зривати стікер. Це перетвориться в забавну гру і додасть інтересу.
Стікери можуть бути різних кольорів: використовуйте це для відображення важливих і не дуже справ. Постійно експериментуйте, тому що такий підхід зробить процес планування дуже цікавим.
Записуйте завдання як дію
Це порада від гуру тайм-менеджменту Девіда Аллена. Дії — це дієслова. Наприклад: зателефонувати, зробити, пофарбувати, полетіти, сходити.
Складайте списки з вечора
Мало що сприяє міцному сну так само, як усвідомлення, що завтра все схоплено. Ви знаєте, що склали хороший план, включили туди всі потрібні справи, та ще й залишили час на відпочинок і приємні речі. Безсоння не буде!
Вирішіть, на чому акцентуватись: на справах чи часу
Список справ може мати або не мати часових рамок. Тобто ви просто записуєте, які справи повинні бути зроблені, або ж додаєте період, за який потрібно з усім впоратися.
Судячи з відгуків практикуючих, вибір на користь того або іншого варіанту не очевидний. Комусь легко працювати, знаючи, що є всього 20 хвилин на складну справу. Інша людина впадає в паніку. Тому спробуйте обидва варіанти і подивіться, що краще працює конкретно для вас.
Що таке антисписки?
Ваші списки справ можуть швидко перевантажуватися завданнями; особливо якщо на вас навалилося багато роботи, і ви не в змозі відрізнити термінові, але важливі і неважливі завдання. Чи, може, ви схильні піддаватися впливу шкідливих звичок, таких як надмірне захоплення телефонними розмовами.
Ви також можете бути досить добре організовані, але при цьому виконувати завдання, які мають невелику користь і впливають на рівень життя досить умовно. Ці справи вам просто дуже подобаються і їм важко сказати «ні».
Відволікання вбивають ефективність
Наприклад, ви склали хороший список справ. Між «Закінчити проект» і «Сісти за написання другого розділу мого роману» є зазор в 15 хвилин, який слід розуміти, як відпочинок. Але ви заходите на YouTube, знаходите цікаве відео, яке триває 20 хвилин. Після його перегляду ви помічаєте запропоноване відео, яке йде всього 7 хвилин. «Ну, нічого страшного не трапиться», думаєте ви і тиснете на іконку. Після цього вам зовсім не хочеться братися за роботу. Ви йдете у ванну вмитися, помічаєте нові сиві волоски і турбуєтеся. Заходьте в інтернет і намагаєтеся знайти причину ранньої сивини. Згадуєте, що давно вже хотіли прочитати статтю про шкоду цукру. Між тим настає вечір і пора вечеряти. Знайома ситуація?
Один з кращих способів впоратися з цим — складати антисписок. Антисписок — це список справ, які не потрібно робити, незважаючи ні на що. Його фанатом є гуру продуктивності Тімоті Феррісс.
Ретельно продуманий антисписок принесе багато користі, збереже гроші, здоров’я і час.
Ось що приблизно повинно бути в антисписку:
- Те, що потурає вашим забаганкам. Те, чого складно сказати «ні» і чому складно чинити опір.
- Все, що є ворогом продуктивності (частий перегляд електронної пошти, читання новин і так далі).
- Брати на себе відповідальність за обов’язки інших людей.
- Завдання, які приносять мінімальну користь для довгострокових цілей.
- Всі завдання, що емоційно виснажують вас.
- Задачі, що приводять до поганих звичок, які ви хочете викорінити.
- Справи, якими, по суті, не потрібно займатися.
- Все інше, що не дає прибутку, не наближає до мети, не приносить задоволення і не є відпочинком.
Приклад антисписку
Ось конкретна діяльність, яку потрібно помістити в свій антисписок:
- Не перевіряти пошту частіше двох разів на день.
- Не їсти солодке.
- Не критикувати, не ображатися, не скаржитись, не викликати в інших почуття провини.
- Пити не більше келиха вина в тиждень.
- Не виходити в інтернет для відпочинку після закінчення роботи.
- Не купляти шкідливу їжу.
- Не їхати на вечірку в п’ятницю, щоб зберегти вихідні.
- Не читати новини.
- Не заходити в інтернет вранці.
- Не займатися двома справами одночасно.
- Не обідати з ноутбуком перед очима.
- Не намагатися все контролювати.
- Не реагувати агресією на критику.
Загальна ідея антисписку полягає в тому, що він має допомогти вам усунути шкідливі звички зі свого життя.
Вам не потрібно витрачати час на те, щоб зважити всі «за і проти» (тому що всі вже давно зважено), не потрібно відчувати себе винуватим, кажучи «ні». Ви просто говорите «ні», тому що ця діяльність заборонена антисписком. Все це настільки просто, що може спрацювати.
Автор, не ” на протязі”, а “протягом”
Дякуємо за зауваження – виправили. Чи не бажаєте приєднатись до нашої команди)? Нам потрібні грамотні автори!
Так, звичайно! Тим паче мене дуже цікавить ваш сайт і теми, які тут обговорюються!