5 типів агресорів на роботі: як виявити і як боротися

Мудаки на роботі

Дослідники кажуть, що до кожного типу токсичних людей потрібен свій підхід. Професор Роберт Саттон називає таких людей “мудаки” і розповідає як з ними боротися.

Десять років тому типові книги з управління носили безбарвні назви. І хоча назва книги професора Стенфорда Роберта Саттона не варто публікувати в сімейному газеті, «Не працюйте з мудаками» вон стала бестселером. Її продажі досягли 800 000 примірників, вона переведена на багато мов, у тому числі польську та японську.

Хто такі мудаки і як з ними працювати

Книга викладає просту думку, виражену грубо, але засновану на академічних дослідженнях, корпоративних прикладах і співзвучною багатьом ідеям: компанії, які не вітають мудаків, працюють краще.

Але якщо ця книга була написана в основному для менеджерів і рекрутерів як попередження проти найму мудаків, то нова книга Саттона — для всіх, кому доводиться мати з ними справу. За словами Саттона, останні десять років його засипали електронними листами — за його оцінками, їх було близько 8000, — з проханнями дати пораду, як справлятися з мудаками на роботі.

Ось працівниця роздрібної торгівлі, чий бос нашіптує на вухо образливі сексуальні натяки. Ось пастор запитує, як працювати з неприємними, але безкоштовними добровольцями. Ось молодий адвокат, який страждає від агресивного клерка.

Книга «Керівництво по виживанню серед мудаків: як бути з людьми, які вас ні в що не ставлять» — це його відповідь їм усім, що пропонує способи, як визначити і як поводитись з різними видами мудаків, з якими ми стикаємося на роботі. Зрештою, що населяють офіси керівники агресивні, грубі колеги і товариші по службі-тирани не всі однакові і всі вони вимагають різних реакцій. У своєму природному середовищі вони вселяють страх і огиду і навіть депресію. І як з багатьма шкідниками або хижаками, найчастіше краще їх просто уникати.

Але звільнення — не завжди підходящий варіант. Щоб розібратися в породах важких колег і в тому, як вижити в їх оточенні, ми поговорили з Саттоном і з іншими експертами з ворожим товаришам по службі і отруйним начальникам, яких він цитує в своїй книзі. Так що ось практична інструкція про те, як справлятися з п’ятьма типами мудаків на роботі.

Одиничний сволотний бос

Хто це: Дослідження показують, що грубість на робочому місці поширюється майже як застуда – від «носія» на всіх інших. Саттон цитує дослідника з Університету Меріленда Тревора Фолку, який виявив, що, люди, зіткнувшись хоча б з одним випадком грубості на роботі, стають більш чутливими до цього – і з більшою ймовірністю будуть вести себе так само.

«Як тільки ви це бачите, ви починаєте реагувати, — каже Фолк. — Ви стаєте більш настороженими, більш педантичними, більш схильні сприймати деякі речі як грубість». Ось чому важливо, щоб організації швидко позбувалися від кожного помпезного мудака, зазначає він.

Що робити: Одна з стратегій — спробувати змінити відділ всередині компанії, говорить Саттон, приводячи в приклад Salesforce.com, де інженери можуть переходити в інший відділ без дозволу свого нинішнього боса. Якщо це не варіант, він пропонує документувати проблеми — роблячи це спільно з іншими людьми, які також можуть відчувати себе жертвами, і повідомляти про проблеми кадровим службам. В професійній та дружній культурі «ваші шанси на використання структури влади набагато вищі, ніж якщо ви працюєте в «місті мудаків» — таку назву він дає культурам, де проблемні люди широко поширені.

Професор Джорджтаунського університету Крістін Порат, написала нещодавно книгу про грубості на робочому місці. Вона каже, що також важливо пам’ятати, які руйнівні можуть бути для вашої роботи ці дисфункціональні начальники. Вона пропонує інвестувати більше часу у людей, які поводяться шанобливо.

«Потрібно будувати позитивні відносини, щоб допомогти згладити або нейтралізувати негативні», — говорить вона.

Впливовий агресор

Хто це: Висококласний інженер, якого важко замінити, і чиї кошмарні витівки залишаються непоміченими. Дилер-пустослов, чиє хамська поведінка залишається безкарною. Незалежно від того, чи дійсно у них є влада, чи вони просто мають вплив, занадто багато організацій закривають очі, якщо топ-виконавці або топ-керівники ведуть себе погано. Саттон приводить в приклад Роджера Айлса, впливового керівника Fox News, який покинув медіа-імперію після звинувачень у сексуальних домаганнях.

Що робити: Дійте обережно. «Ви воюєте з модними хлопцями», — говорить Саттон. У таких випадках звільнення дійсно часто буває кращим порадою, особливо якщо поведінка виходить за рамки невеликих образ. «Це той випадок, коли варто піти, сховатися або почекати, поки їхня сила не зменшиться», — говорить Саттон.

Професор Університету Огайо Беннетт Теппер, що займається вивченням грубих начальників, каже, що хоча він і не вітає схильність звинувачувати жертву в її стражданнях, можливо, все-таки варто попрацювати над собою і стати менш чутливими.

За його словами, «боси-мудаки, як правило, вибирають жертву стратегічно». Вони можуть приступити до принижень, якщо підлеглі проявляють слабкість. «Якщо ви уявляєте себе компетентними, якщо у вас є контакт з іншими людьми, це може зробити вас менш бажаною ціллю».

Якщо позиціонувати себе як незамінного, егоїстичність боса-мудака може зіграти вам на руку: «Більшість начальників розуміють, що успіх їх співробітників виставляє в кращому світлі їх самих», — говорить Теппер.

Також прочитайте нашу статтю, як поводитись, якщо ваш співробітник енергетичний вампір.

Дурнуватий хам

Хто це: Багато хто з нас. Саттон каже, що його мантра — «не поспішати вішати ярлик сволоти на інших людей, але швидко помічати це в собі». Тому що багато людей просто не знають, наскільки їх грубі зауваження або дратівливі спалахи можуть завдати шкоди іншим людям. Він протиставляє їх тим, кого називає «стратегічними мудаками». Це люди, які чули розповіді про те, як Стів Джобс тиснув на співробітників, і вирішили, що вони теж повинні виливати свій гнів на колег, щоб домогтися успіху.

Що робити: Якщо їх наміри здаються гарними, поговоріть з ними – або попросіть зробити це тому, кому вони довіряють. «Іноді усвідомлення буває достатньо, особливо коли останнє, чого вони хочуть, щоб інші вважали їх мудаками», — говорить Саттон.

Порат погоджується, але радить не починати з вказування їх помилок. «Замість того, щоб нападати і змушувати їх ставати в позицію захисту, використовуйте прийоми зворотного зв’язку», – сказала вона.

Ті, хто знає, – і робить це навмисне – повинні бути впевнені, за словами Саттона, що «звернення з іншою людиною таким чином завдає шкоди їхній кар’єрі. Якщо вони справді діють стратегічно – а я завжди кажу, що складніше всього мати справу з мудаками, які знають, як і коли використовувати грубість, — ви повинні довести їм, що у їх поведінки є негативні наслідки.

Дрібний тиран

Хто це: Адміністратор офісу, який затверджує звіти про витрати. Фахівець відділу по персоналу, який уповільнює процес найму. Ці фанатичні прихильники правил –люди, яким не вистачає престижу, але вони мають вплив на повсякденну роботу. Дослідження показало, що люди, у яких є певна відповідальність, але яких не особливо поважають на роботі, «схильні витісняти це на оточуючих, щоб відчути деякий контроль і в якійсь мірі помститися».

Що робити: Якщо у вас немає можливості ігнорувати або позбавитися від них, то найкраща тактика – дати їм той престиж, якого вони прагнуть, каже Саттон.

Теппер погоджується. «Здається, що людина, яку ви описуєте, відчайдушно хоче поваги від інших людей, – каже він. – Слово «запобігання» має якесь негативне значення, але бувають випадки, коли вам нічого не варто бути люб’язними. Це неймовірно обеззброює інших людей».

Зарозумілий клієнт

Хто це: Грубий клієнт, який занадто вимогливий. Або егоїстичний клієнт, який наполегливо ігнорує ваші потреби. Це ще одна складна задача. Структура влади діє інакше, коли ви маєте справу з зовнішнім мудаком, а не гадом всередині організації. Нелегко звільнити людей, які платять за рахунками.

Що робити: Ось чому і Порат, і Саттон вважають, що робота з зарозумілим клієнтом – це більшою мірою робота над собою. Намагайтеся не відповідати негайно на гнівні листи і не опускатися до їх рівня. Під час телефонної розмови дозвольте їм сваритися, не слухаючи. Нагадуйте собі, що проект триватиме всього кілька місяців. Іншими словами: «Знайдіть способи зменшити шкоду, яку вам наносять».

А з якими із перелічених типів «мудаків» на роботі стикались ви, напишіть у коментарях.

 

Найкраща подяка автору за статтю - репост в соцмережах!

Залишити коментар

Повідомити про
avatar