Як нагорода та заохочення може негативно впливати на нашу мотивацію

Мотивація і винагорода

Чи дійсно найкращий спосіб для самомотивації і мотивації оточуючих – це заохочення? Психологи впевнені, що користь заохочення значно переоцінена. Дізнайтесь як пов’язані мотивація і винагорода (заохочення).

Пряник, що використовується у методі “батога і пряника” зовсім не так ефективний, як ми звикли вірити. Винагорода працює лише при певних обставинах, але найчастіше завдає лише шкоди. Дивно, чи не так?

Ось історія про учнів підготовчих класів, яка піднесе людям будь-якого віку урок про те, який несподіваний ефект може справити заохочення на нашу мотивацію.

Дитяча розвага

Психологи Марк Р. Леппер і Девід Грін зі Стенфорда і Університету Мічігану вирішили розібратися в тому, що ж таке “теорія переобгрунтування”, про значення якої згадаємо трохи пізніше. Так як найчастіше заохочення використовується в якості мотивації школярів, психологи протестували дітей у віці 3-4 років. Всі діти, вибрані для тесту, любили малювати. Було дуже важливо знати, що вони вже любили займатися малюванням на момент початку тестування, тому що Леппер і Грін хотіли побачити, яке значення буде мати винагорода і похвала, коли діти вже зацікавлені у якомусь занятті.

Дітям у випадковому порядку були призначені наступні умови:

  • Очікувана винагорода. У цьому випадку дітей попереджали, що вони отримають сертифікат із золотою печаткою та стрічкою.
  • Несподіваний приз. Діти отримають таку ж нагороду, як і в першому випадку, але про це вони дізнаються лише після того, як заняття з малювання підійде до кінця.
  • Відсутність заохочення. У цьому випадку діти не чекали нагороди і не одержали її.

Кожну дитину по черзі запрошували в окрему кімнату, де вона протягом 6 хвилин малювала, а потім, залежно від ситуації, отримувала нагороду або йшла ні з чим. Далі, протягом наступних кількох днів, за дитиною спостерігали крізь одностороннє дзеркало, щоб з’ясувати, як вона продовжить малювати для себе.

Заохочення і мотивація

Було виявлено, що очікувана винагорода знизила спонтанний інтерес дитини до малювання (а між відсутністю заохочення і несподіваним призом практично не було різниці). Тобто ті діти, які до проведення експерименту любили малювати, були менш мотивовані , чекаючи нагороди за виконану роботу. Насправді, очікуване заохочення зменшило спонтанне бажання дитини малювати рівно наполовину. А також журі оцінили малюнки дітей, що очікують нагороди, як менш приємні.

Винагорода суттєво знижує внутрішню мотивацію

Може здатися, що тільки діти так реагують на нагороди, але послідовні вивчення проблеми показали, що заохочення насправді так само діє і на старше покоління. В одному з подібних досліджень з’ясувалося, що курці, які очікували заохочення за відмову від куріння, в перші три місяці експерименту чудово справлялися з поставленим завданням, але пізніше здавали позиції людям, які не отримували за свої зусилля нічого. Звичайно, ті, кому нагороди присуджувалися, також брехали про те, скільки вони насправді курили.

Вивчивши 128 дослідження ефективності заохочень, стало зрозуміло, що: “матеріальні заохочення мають особливість негативно впливати на внутрішню мотивацію. Навіть коли матеріальна нагорода оцінюється як показник хорошої роботи, вона найчастіше знижує внутрішню мотивацію людини займатися улюбленою справою.” З’ясувалося, що заохочення робить людей менш креативними і знижує їх здатності тверезо вирішувати проблеми.

Переобгрунтування впливає на пару “мотивація і винагорода”

Отже, що ж відбувається? Ключ до розуміння такої поведінки – це різниця між внутрішньою і зовнішньою мотивацією. Коли ми робимо щось заради інтересу, тому що нам подобається цим займатися або ж, тому що це задовольняє наші глибокі бажання, ми внутрішньо мотивовані. Навпаки, коли ми виконуємо якусь дію, щоб згодом отримати нагороду, у вигляді сертифікату або грошей, це приклад зовнішньої мотивації.

Першим критерієм у виборі дітей була їхня зацікавленість у малюванні і те, що у них вже була внутрішня мотивація малювати. Це приносило їм задоволення, це у них добре виходило. А також це заняття принесло їм душевне задоволення. І до того ж деякі з них отримали заохочення за малювання, а їх мотивація змінилася.

Насамперед вони малювали, тому що їм це подобалося, але тепер вони робили це заради нагороди. Те, до чого у них спочатку була внутрішня мотивація, відтепер вони робили через зовнішню мотивацію. Це давало їм занадто багато обґрунтувань для цього заняття, що призвело до того, що врешті-решт вони стали малювати менше. Це приклад переобгрунтування, яке вивчали Леппер і Грін, і хоча це здається мисленням “навпаки”, наша свідомість практично завжди працює саме так. Ми виконуємо роботи не тільки через наше прагнення чи уподобання, ми також працюємо “навпаки”, усвідомлюючи, що наші прагнення і уподобання мають ґрунтуватися на цій ситуації, на почуттях і діях.

Коли гроші роблять з розваги роботу

Винагородження небезпечні не тільки з цієї причини: вони також нагадують нам про обов’язки, про виконання завдань, які нам виконувати не хочеться. Діти отримують заохочення за те, що добре поїли, за виконання домашнього завдання та прибирання в кімнаті. Внаслідок чого винагорода починає асоціюватися з неприємними заняттями, які не приносять нам задоволення. Те ж саме і з дорослими: гроші асоціюються у них з роботою, а робота може бути нудною, виснажливою і неприємною. Тому коли ми отримуємо за щось гроші, ми автоматично очікуємо, що робота буде саме такою – нудною, важкою, неприємною, навіть тоді, коли це насправді зовсім не так.

Саме тому розвага може стати роботою, якщо ми почнемо отримувати за неї гроші. Людина, якій раніше подобалося малювати, плести кошики, грати на віолончелі або навіть вести блог, вважає це заняття стомлюючим, як тільки в справу вступають гроші.

Так, іноді заохочення працюють, особливо якщо люди дійсно не хочуть виконувати якесь завдання. Але коли заняття по суті нам цікаво, винагорода може нашкодити нашій репутації, підірвавши наш природний талант саморегулювання.

Найкраща подяка автору за статтю - репост в соцмережах!

(1 голосів, оцінка: 5,00 з 5)

Залишити коментар

avatar
  Subscribe  
Повідомити про