Гумор як інструмент для вирішення конфлікту

вирішити конфлікт з допомогою гумору

Бернард Шоу говорив, що іноді треба розсмішити людей, щоб відвернути їх від бажання вас повісити. Зигмунд Фрейд вважав, що гумор згладжує суперечності, попереджає невдоволення.

Словом, бувають моменти, коли вдалий жарт здатен вирішити конфлікт у, здавалося б, безвихідній ситуації. Або і зовсім не допустити його. Тож давайте розберемось, як можна вирішити конфлікт з допомогою гумору.

Гумор допомагає вирішувати конфлікти з багатьох причин. Наприклад, він дозволяє перестати ставитися до проблеми серйозно. Ви напевно знайомі з виразом «перевести все у жарт». Це особливо корисно на ранніх етапах конфлікту, коли він повністю ще не визначився. Погасити гнів і злість найлегше в самому початку зародження негативних емоцій.

Вже згаданий Фрейд вважав, що функція гумору захисна, і що він допомагає отримати психологічну розрядку. Він розряджає ту напруженість, яка створена обмеженнями з боку соціальних норм. Більш того, вважається, що завдання гумору полягає в ідентифікації: процесі ототожнення себе з іншою групою або людиною. Після жарту виникає так звана емоційна солідарність, що сприяє згуртованості.

Гумор також:

  • згладжує відмінності між людьми (етнічні і культурні), тому що він інтернаціональний;
  • розвиває творчі здібності;
  • показує, що ситуація не така вже напружена;
  • дозволяє подолати психологічні проблеми;
  • створює емоційний зв’язок між людьми.

Типовим прикладом виходу з конфліктної ситуації за допомогою гумору може служити перша сцена з фільму «Скажені пси», коли всі персонажі за столом міркують про те, чи варто давати чайові. Сцена дуже довга і періодично виникають конфлікти, які тут же гасяться несподіваною, смішною фразою. Врахуйте також, що майже всі персонажі тут – бандити, отже, будь-який конфлікт може закінчитися плачевно. Тому роль гумору тут в тому, щоб згуртувати колектив і не дати йому розпастися через розбіжність світоглядів.

Ось кілька загальних порад на тему, що слід враховувати в будь-якій конфліктній ситуації, якщо ви хочете за допомогою гумору пом’якшити обстановку.

Переконайтеся, що жарт нікого не образить

Як і всякий інструмент, гумор можна використовувати як на благо, так і на шкоду. Наприклад, кидати поблажливі, образливі зауваження, а потім критикувати іншу людину за те, що він не розуміє жартів – це найгірше застосування гумору.

Краща ж стратегія – посміятися над ситуацією чи проблемою, без переходу на особистості. Гумор повинен бути однаково веселим і приємним для всіх учасників. Якщо відчуваєте, що, скоріше, дражните опонента, ніж викликаєте у нього посмішку, зупиніться.

Перш ніж почати жартувати, знайдіть час, щоб оцінити свої мотиви, а також стан розуму і почуття гумору, настій іншої людини.

Задайте собі наступні питання:

  • Чи є вашим справжнім наміром передача позитивних емоцій або ви висловлюєте гнів і уїдливість, смієтеся над недоліками іншої людини?
  • Чи впевнені ви, що жарт буде правильно зрозумілий і оцінений?
  • Чи обізнані ви в емоційному тоні невербальних повідомлень, які відправляєте? Чи ви надаєте позитивні, теплі сигнали або негативні і ворожі?
  • Чи ви чутливі до невербальних сигналів, що посилаються іншою людиною? Вони здаються відкритими і сприйнятливими до вашого гумору або закритими і ображеними?

Не використовуйте гумор для того, щоб приховати важливі емоції

Гумор допомагає залишатися стійким перед обличчям життєвих проблем. Але бувають випадки, коли він не здоровий і використовується в якості прикриття для того, щоб уникати, а не справлятися з хворобливими емоціями. Сміх може бути маскуванням для почуттів болю, страху, гніву і розчарування, які ви не хочете відчувати або не знаєте, як висловити.

Коли ви використовуєте гумор в якості прикриття для інших емоцій, то створюєте плутанину і недовіру в своїх відносинах з іншими людьми. Наприклад, є люди, які не сприймають нічого серйозно. Незалежно від того, що з ними відбувається, вони придумають кілька жартів (і часом забавних). Насправді такі люди можуть боятися близькості з іншими і використовувати гумор для того, щоб тримати всіх на відстані.

Також є й ті, хто використовує токсичний гумор, намагаючись замаскувати свою злість і заздрість. Такі люди не до кінця відверті, в тому числі самі з собою, тому замість того, щоб зрозуміти себе, лише погіршують ситуацію.

Щоб зрозуміти, чи не використовуєте ви гумор для самообману, задайте собі наступні питання:

  • Чи справді ви хочете поділитися позитивними переживаннями щодо того, що сталося?
  • Чи використовуєте ви гумор, щоб принизити себе? Немає нічого жахливого в тому, щоб добродушно висміювати себе, але часті жарти на свою адресу можуть служити захисним механізмом низької самооцінки і невпевненості в собі.

Розвивайте розумне почуття гумору

Деякі люди володіють гарним почуттям гумору, особливо в напружених ситуаціях. Якщо у вас з цим проблеми, можете скористатися наступними порадами:

  • Слідкуйте за мовою тіла співрозмовника. Ви знайдете безліч підказок, якщо будете спостерігати за мімікою, посмішкою, положенням тіла людини, з якою вступили у конфлікт.
  • Не застосовуйте злий гумор. Він спрацьовує лише у стенд-ап коміків, а в житті може завдати непоправної шкоди і посилити конфлікт.
  • Створюйте «внутрішні» жарти. Це жарти, які зрозумілі тільки вам і вашому співрозмовнику. Ними можуть бути конкретні слова, словосполучення, розповіді або історії. Такий прийом, зрозуміло, працює тільки в тому випадку, якщо ви знайомі з цією людиною.
  • Жартуйте над собою. Цей прийом ефективний, тому що у випадку, якщо жарт «не зайде», він, принаймні, нікого не образить. А якщо сподобається, то може погасити конфлікт у зародку.

Не бійтеся виглядати нерозумно

Справа не в тому, щоб справити враження або розважити іншу людину, а просто поліпшити настрій і розрядити напругу. Так що не бійтеся виглядати дурненьким, як дитина. Це допоможе прибрати «списи і вила» опонента.

Важливо, щоб ви відчували себе цілісним під час того, як дурачитесь. Вимушені жарти наносять відбиток на тіло і міміку, про що знає будь-який актор. Тому станьте дитиною на кілька хвилин, але тільки якщо відчуваєте, що хочете цього.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Найкраща подяка автору за статтю - репост в соцмережах!

(Оцінок ще немає)

Залишити коментар

avatar
  Subscribe  
Повідомити про