Вплив художньої літератури на розвиток розумових здібностей

Вплив художньої літератури

Чи є привід говорити про значний вплив художньої літератури на розвиток розумових здібностей? Спробуємо відповісти на це неоднозначне питання у нашій статті.

Читання літератури – вправа для мозку

Про вплив художньої літератури на розвиток розумових здібностей свідчать нещодавні дослідження вчених з Великобританії. Оксфордські вчені на чолі з Наталі Філіпс вирішили з’ясувати істинне значення користі від літератури. Професора зацікавило, чи є в читанні суттєва користь для розумових здібностей, якщо не враховувати безпосереднє отримання інформації, яка міститься у творі.

В процесі експерименту вчені помістили учасників дослідження в камеру апарату МРТ і попросили їх прочитати розділ з роману Джейн Остін «Менсфілд Парк», текст якого проектувався на монітор в середині камер.

Учасників експерименту попросили читати двома способами:

  • читання тексту з метою задоволення;
  • читання тексту з детальним аналізом його змісту, при цьому учасникам треба було увити, що вони готуються до складного іспиту.

Апарат МРТ дозволив вченим спостерігати за циркуляцією крові в мозку досліджуваних в процесі читання.

Завдяки цьому виявилось, що при переході від читання для задоволення до критичного читання, в мозку людини відбувається різка зміна видів нервової діяльності і характеру кровопостачання. В залежності від способу прочитання книги людський організм включає різні механізми, які дозволяють тренувати пізнавальні здібності мозку.

При цьому кожний вид нервового навантаження приносить свою користь для людського мислення. При читанні включається ефект «занурення» в книгу, коли людина подумки уявляє себе на місці героя, а в мозку починають працювати ті зони, які зазвичай не задіяні. Цікаво, що цей ефект не виникає при перегляді фільмів або в процесі комп’ютерної гри.

Чому корисно читати фантастику?

Що цікаво, дослідники рекомендують обирати для читання фантастичну літературу, оскільки вона найбільше розвиває уяву та мислення.

Професор космології та астофізики Кембріджа Мартін Ріс стверджує, що постійно радить своїм студентам читати фантастику, а не другорядну наукову літературу. На його думку, це цікавіше, а ймовірність помилки в прогнозах приблизно однакова.

Дослідження нейробілологів та читання

Останнім часом вивчати вплив художньої літератури на розвиток розумових здібностей почали нейробілоги.  Останні результати досліджень в цій галузі опубліковані в журналі Cortex під заголовком «Нейронні основи начитаності та її користь для пізнавальних здібностей» Група дослідників під керівництвом Норін О’Cалліван вирішили знайти пояснення факту, чому читання може приносити користь «розумовому здоров’ю».

Вчені стверджують, що читання складної літератури, в тому числі, поезії, вимагає гостроти розумового сприйняття, щоб помічати множинні сенси та значення у творі. А це, в свою чергу, допомагає приймати більш гнучкі та правильні рішення у житті.

Щоб перевірити свою теорію, вчені набрали групу із 24 студентів, які вивчали англійську літературу. Піддослідним запропонували під час магніто-резонансної томографії головного мозку прочитати 48 чотиривірші, а потім подумати над їх змістом.

В результаті виявилось, що читання поезії вчені підвищує активність в деяких ділянках лобної кори, а також в скроневій ділянці мозку (біля вух). Ці ділянки відповідають за мову, пам’ять, емоції та інші функції.

Таким чином, О’Cалліван та її команда прийшли до висновку, що літературна начитаність безпосередньо впливає на здатність мислити гнучкіше.

Дізнайтесь про повчальні книги стародавніх греків та римлян, які слід прочитати всім.

Вплив художньої літератури на розвиток розумових здібностей: сонети Шекспіра

Вченим з Ліверпульського університету вдалось виявити та пояснити підвищення активності мозку при читанні шекспірівських п’єс. На їх думку, драматург користувався особливим лінгвістичним методом – так званим функціональним зсувом, при якому, наприклад, іменник сприймається як дієслово.

Намагаючись зрозуміти, що хотів сказати автор, в головному мозку людини відбувається «вибух», який активізує мислення.  Пояснюючи причини такого впливу Шекспірвських творів на мозок, професор факультету англійської мови Ліверпульського університету Філіп Девід наводить наступний приклад.

Читаючи фразу «he godded me» («він обожнює мене») з трагедії «Коріолан»,  англійський читач намагається скласти цілісну картину із окремих фрагментів структурної головоломки – іншими словами, складає «літературний пазл», оскільки слово God (Бог) дуже рідко використовується в якості присудка.

Отже, можемо говорити про вагомий позитивний вплив художньої літератури на розвиток розумових здібностей. Не дарма говорять, що люди поділяються на дві категорії: тих, хто читає книги і тих, хто слухає тих, які читають. А якщо не знаєте, що почитати сьогодні, то можемо порадити вам.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Найкраща подяка автору за статтю - репост в соцмережах!

(Оцінок ще немає)
avatar
  Subscribe  
Повідомити про