Як правильно конспектувати

Як правильно конспектувати

Вміння швидко і правильно писати конспекти дуже важливе, адже його можна вважати одним з найбільш важливих навичок для досягнення успіху в навчанні і навіть в роботі.

Але, на жаль, у школах та інститутах нас практично не вчать мистецтву конспектування, тому освоювати його доводиться самостійно. Сьогодні ми розповімо вам про важливі правила складання конспектів, а також познайомимо з декількома цікавими способами конспектування, які використовують багато успішні люди.

Для чого потрібні конспекти

Перш ніж говорити про те, як правильно конспектувати, нагадаємо, що конспект є стислим змістом якої-небудь теми, оформленим у письмовому вигляді. З допомогою конспекту можна швидко освіжити і закріпити в пам’яті важливу інформацію.

Перші конспекти ми починаємо складати ще в школі (до речі, у нас є стаття «Як скласти конспект з історії»). Потім конспектуючи лекцію в інституті. І якщо ми робимо це грамотно, то навіть невелика зошит може стати гідною заміною толстому підручником і допоможе підготуватися до заліку або іспиту.

Вже у дорослому житті, коли починаємо працювати, ми теж часто стикаємося з необхідністю конспектування. Може знадобитися конспектування наукового тексту, книги, семінару, тексту виступає на нараді або чогось ще.

Все це говорить про те, що не можна недооцінювати користь навички конспектування. Він сприяє більш швидкої і легкої фіксації інформації, а також подальшого її відновленню і закріпленню в пам’яті. Звідси істотна економія часу і сил, інтелектуальних ресурсів та психічної енергії.

Вміючи правильно робити конспекти, ви зможете серйозно підвищити свої шанси на успіх у навчанні та досягнення цілей у професійній, творчій і навіть особисте життя. На доказ цього наведемо декілька тез про користь конспектів.

Конспекти:

  • можуть замінити підручники і книги;
  • часто позбавляють від необхідності відвідувати бібліотеку;
  • служать прекрасною шпаргалкою для підготовки до іспитів (іспити);
  • містять лише важливу інформацію по темі (немає ніякої «води»);
  • повторюють цінні думки викладача або лектора;
  • економлять левову частку простору (як на паперовому носії, так і в рюкзаку або сумці);
  • забезпечують базовий рівень знань по конкретній темі;
  • є незамінним помічником на практичних заняттях та в роботі;
  • розвивають швидкість письма і тренують пам’ять;
  • характеризують людину як відповідального учня або виконавця.

При цьому до них можна звернутися навіть після декількох років, коли потрібно повернутися до якоїсь інформації. Деякі люди навіть зберігають конспекти не як джерело цінних відомостей, а як пам’ять.

До речі, якщо ви вважаєте, що вести конспекти традиційним способом (за допомогою ручки і паперу) стало неактуально, і для цього набагато зручніше використовувати комп’ютер, рекомендуємо подивитися це невелике відео на дану тему.

Базові правила конспектування

Для початку скажемо про найпростішому. По-перше, будь-конспект повинен бути орієнтований тільки на головні думки, відображаючи при цьому суть теми. По-друге, якщо ви вирішили писати конспект від руки, то у вас обов’язково повинні бути при собі зошит і комплект різнокольорових ручок (не буде зайвим запастися і різнокольоровими маркерами).

По-третє, конспектування завжди починається з дати й назви (якщо в зошиті присутній якийсь більш ранній матеріал, від нього необхідно відступати кілька рядків, щоб масиви даних не зливалися). По-четверте, саме важливе і суттєве бажано виділяти кольором (наприклад, писати ручкою іншого кольору або виділяти маркером).

Тепер вкажемо на декілька інших правил конспектування:

  • Лектор або викладач завжди говорить багато, але не завжди конкретно по темі. З цієї причини ви повинні вчитися визначати в мові людини найбільш істотні моменти, які і потрібно заносити в свій конспект.
  • Ніколи не пишіть все в один рядок. Використовуйте цитатную техніку написання. Це значить, що кожну нову ідею потрібно фіксувати з нового рядка. При цьому між рядками бажано робити пропуск в один рядок. Це значно спрощує сприйняття і дозволяє доповнювати запису.
  • Те, що лектор або викладач зображує на дошці, потрібно фіксувати і у себе в зошиті, якщо він це робить, значить, це особливо важливо. Записувати ж це можна або графічно, або тезисно.
  • Не нехтуйте абревіатурами та скороченнями (про них ми ще скажемо). Цифри завжди пишіть знаками. Це багаторазово стискає обсяг матеріалу, але сенс ніяк не втрачається, і ви легко зможете зрозуміти, про що йде мова.
  • Включайте в конспект не тільки текст, скорочення, цифри і знаки пунктуації, але й таблиці, схеми, діаграми, формули, графіки і малюнки. Ці графічні підказки економлять час на фіксацію інформації, а також легко запам’ятовуються. До того ж вони вигідно вирізняються серед текстових блоків.
  • Якщо ж ви розумієте, що інформація подається набагато швидше, ніж вам вдається записувати, можете використовувати декілька хитрощів, щоб прискорити складання конспекту:
  • Використовуйте графічний конспект. При такому конспектуванні матеріал не записується, а зображується графічно – тільки з допомогою схем, формул, послідовностей стрілок і інших графічних елементів.
  • Використовуйте диктофон. Перед початком лекції просто поставте на диктофон запис. Одночасно можна конспектувати, залишаючи простір для того, що зафіксувати не встигаєте. Прийшовши додому, увімкніть запис, і внесіть в конспект те, що втратили.
  • Використовуйте конспект-план. Слідкуйте за тим, в якій послідовності лектор підносить інформацію, і складайте план, вказуючи основні розділи теми. Потім ви зможете зафіксувати найважливіше, звернувшись до сторонніх джерел, в тому числі і до Інтернету.
  • Збільшуйте швидкість письма. Навичка письма потребує тренування, але результат вартий зусиль. Швидше писати можна не тільки розвиваючи моторику рук, але і використовуючи більше скорочень, абревіатур, картинок.

Унікальна манера конспектування

З часом ви виробите свою власну унікальну манеру конспектування, з допомогою якої записувати найважливіше буде легко і просто. Але пам’ятайте, що головне в цій справі – слідувати базовим правилам конспектування і прагнути до простоти.

Тепер же, враховуючи те, що конспектування здебільшого все-таки пов’язано саме з записом лекцій, ми хочемо окремо поговорити на цю тему. Але, за великим рахунком, використовувати представлену нижче інформацію можна для конспектування чого завгодно взагалі.

Як грамотно конспектувати лекції

Навичка швидкого конспектування важливий для школярів і студентів, а також для людей самих різних професій: від секретарів і менеджерів до журналістів і стенографістів, загалом, для всіх тих, кому доводиться фіксувати великі обсяги інформації.

Одним з найважливіших умов успішного конспектування завжди було і залишається стійке увагу, тому вам обов’язково потрібно розвивати уміння концентруватися, зосереджуватися і не відволікатися.

Також важливо відзначити, що запис лекції ніколи не повинна відбуватися «на автоматі». Відключення уваги і проста запис під диктовку, по-перше, безглузді, а по-друге, можуть призвести до деградації розумового процесу. Складаючи конспект, ви повинні осмислювати інформацію, щоб точно відображати у своїх записах суть.

Як ми і сказали, конспектування передбачає відкидання всього зайвого і другорядного. Важливо не зберегти цілісність, а вловити сенс і записати те, що його несе. Тому будь-які сполучні текст слова і фрази потрібно опускати, адже при необхідності ви завжди зможете організувати дані самостійно.

Що ж стосується самих лекцій, то потрібно розуміти, що не всі вони будуть конспектироваться однаково, бо як:

  • лекція може читатися за підручником;
  • лекція може даватися у формі розповіді з позначенням ключових елементів під запис;
  • лекція може бути спочатку розрахована на конспектування.

Виходячи з цього, спочатку ви повинні зрозуміти, в якій формі буде проводитися лекція (можна навіть поцікавитися у лектора), і визначити, за якою схемою працювати. Краще всього, коли викладач сам вказує на те, що потрібно записувати. Але найчастіше доводиться осмислювати і переробляти надходить матеріал. І саме в цьому випадку вашу увагу повинно бути зосереджено на інформації максимально.

Як скласти хороший конспект – основні поради

Скласти хороший конспект вам допоможуть наступні поради (не забувайте враховувати те, про що ми говорили вище):

Записуйте лекцію за змістовними блоками. Блоки повинні відповідати пунктам плану лекції. Щоб структурувати інформацію було легше, можете нумерувати блоки, використовувати підпункти, робити відступи зліва і червоні рядки і включати марковані списки.

Скорочуйте ключові слова до заголовної букви і використовуйте ці скорочення в тексті. Встановити скорочення можна вже в підзаголовках, наприклад, фразу «Друга світова війна» можна скоротити до «ВМВ», «когнітивний дисонанс» можна скоротити до «КД» і т. д. Якщо якісь літери збігаються, відділити одні від інших, можна за допомогою спеціальних позначень, наприклад, обвівши букву у коло або квадрат і т. п.

Стрижневі поняття по одній дисципліні так само позначайте з допомогою спеціальних скорочень. Якщо, наприклад, мова про літературу, у всіх конспектах використовуйте букву «Л», якщо з біології – букву «Б» і т. п. Щоб підстрахуватися, на останній сторінці зошита запишіть всі використовувані скорочення.

Коли стикаєтеся з поширеними довгими словами, оперуйте загальноприйнятими скороченнями, наприклад:

  • функція – ф-я;
  • формула – ф-ла;
  • держава – дер-ва;
  • керівництво – кер-во;
  • давньоруська мова – дав. Рус;
  • література – літ-ра і т. д.

Позначки і коментарі можна позначати спеціальними значками, наприклад:

  • ! – важливо;
  • !! – дуже важливо;
  • ? – не точно або під питанням;
  • Rm – запам’ятати;
  • R – перевірити;
  • P – приклад;
  • U – подивитися в підручнику;
  • I – подивитися в Інтернеті і т. п.

Ви можете придумати і свою систему позначень. Тут немає жодних обмежень чи умов, все залежить від вашої фантазії.

Застосовуйте стенографічні знаки, що позначають конкретні закінчення, наприклад:

  • / означає «-ический» (мат/ — математичний, біолог/ — біологічний тощо);
  • ~ означає «-ання» або «-ок в ток» (повед~ — поведінка, повествов~ — оповідання тощо);
  • Ђ означає «ність» (ушербЂ – ущербність, влиятельЂ – впливовість і т. д.).

Якщо доводиться позначати окремі поняття, завжди відокремлюйте їх від основного масиву інформації, а також підкреслюйте або виділяйте маркером, щоб цей елемент конспекту виділявся візуально. Також можна надати певного кольору конкретне значення, наприклад, червоний – головна думка, жовтий – визначення, зелений – виведення і т. п.

Дуже зручно використовувати в конспекті позначення з математики, такі як:

  • + – плюс;
    • – мінус;
  • <, > – менше і більше;
  • ± – неточність;
  • ≠ – не дорівнює;
  • ≈ – приблизно;
  • ⇒ – отже;
  • ⇔ – вірно тільки тоді, коли…;
  • ∧ – і;
  • ∨ – або;
  • ∃ – існує;
  • ∈ – належить;
  • ∉– не належить;
  • ∀ – для всіх;
  • ∪ – об’єднує;
  • ⋂ – перетинається;
  • ⊂ – включає в себе;
  • ∞ – нескінченно;
  • ∑ – сума;
  • || – паралельно;
    • не;
  • ↑, ↓ – зростає і зменшується і т. д.

У всіх частинах конспекту, де є можливість застосувати абревіатуру або якийсь знак, робіть це.

Якщо не встигаєте щось записувати, сміливо пропускайте голосні букви в словах. Це анітрохи не завадить розуміння. Приміром, «протиотруту» можна написати у вигляді «пртвд», «сукупність» можна написати у вигляді «свкпнст» і т. п.

Нерідко скоротити довгі слова російської мови допомагають аналогічні слова англійської (або будь-якої іншої) мови. Наприклад, «короткий» можна написати як «short», математика – як «math», корпорація – як «corp.» і т. п.

Коли потрібно записати періодизацію або класифікацію, утримайтеся від тексту і використовуйте малюнки, діаграми та схеми. Ось приклад невдалої запису:

В принципі, цих рад вже достатньо, щоб робити свої конспекти максимально компактними, але в той же час інформативними. І, як ми сказали, застосовувати їх можна для конспектування не тільки лекції, але і будь-якої іншої інформації. Проте ми все ж таки хочемо дати кілька додаткових рекомендацій на тему того, як конспектувати статтю або художній твір:

При конспектуванні наукових статей найважливіше полягає в умінні виділяти головне і другорядне. Але нюанс в тому, що не допускається зміна тексту першоджерела. Ви повинні зберігати авторську пунктуацію і записувати цитати без змін. Конспект наукової статті повинен бути гранично точним, щоб його можна було використати в подальшій роботі. Примітки тут позначаються спеціальними знаками, такими як Sic! (означає, що було написано саме так, навіть якщо очевидна помилка) або NB – Nota Bene (означає, що на це потрібно звернути увагу чи запам’ятати).

При конспектуванні словникових статей основне завдання полягає у виписуванні значень певних понять. Незважаючи на те, що багато виписують їх у повному обсязі, ніяк не скорочуючи і не змінюючи, це не зовсім правильно. Достатньо записати лише найважливіше про термін, а граматичні характеристики та приклади вживання цілком можна опустити.

При конспектуванні художнього твору дуже важливо не заплутатися, адже дуже часто доводиться працювати з об’ємними працями або паралельно вивчати кілька творів. Для цього рекомендується використовувати схематичні конспекти, більше відомі як ментальні карти або карти пам’яті. Складаючи такі конспекти, потрібно використовувати стрілки, гуртки та інші графічні елементи, здатні проілюструвати розвиток сюжетних ліній. Такий варіант не тільки зручний, але і розвиває образне мислення і дозволяє запам’ятовувати більше інформації.

Ми зовсім не просто так заговорили про ментальних картах, т. к. в останньому блоці статті хочемо розповісти вам про декілька незвичайних методи конспектування, якими сьогодні користується величезна кількість людей по всьому світу. Причому серед них можна зустріти не лише школярів і студентів, але і вже відбулися і дуже успішних людей. А самі методи конспектування допомагають їм у роботі і сприяють досягненню великих успіхів у будь-якій сфері життєдіяльності.

Ефективні методи конспектування

Разу ми вже завели мову про карти пам’яті, то і почати цей блок буде логічно саме з них.

Метод ментальних карт

Метод ментальних карт, відомий також як майнд-меппінг, вважається одним з найпопулярніших для складання конспектів по складних темах. Він був розроблений англійським психологом і телеведучим Тоні Бьюзеном в 70-х роках ХХ століття. (Сьогодні, до речі, метод активно застосовується при проведенні брейнстормінгу).

Ви берете чистий аркуш паперу і розміщуєте посередині центральне поняття. Вже від нього ви разбрасываете в різні сторони гілки або стрілки, що ведуть до ключових ідей, пов’язаних з головною темою. Найкраще записувати одне слово, спираючись на яке, за допомогою асоціацій ви будете витягувати з пам’яті стосується його інформацію.

 

Для застосування цього методу вам знадобляться різнокольорові ручки або маркери, т. к. орієнтуватися в матеріалі набагато легше, виділяючи певні слова своїми квітами. Але це лише основи. Більш детально про метод ментальних карт ви можете почитати в наших статтях «Ментальні карти» і «Як використовувати ментальні карти».

Метод Білла Гейтса

Метод конспектування Білла Гейтса, як і слід вважати, був розроблений самим Біллом Гейтсом – американським підприємцем, філантропом і громадським діячем. Під час переговорів він завжди робить помітки в блокноті або зошити, структуруючи одержувану інформацію.

В загальних рисах метод виглядає так: ви ділите аркуш паперу на кілька квадратів, наприклад, на чотири. У кожен квадрат ви в тезовій формі записуєте інформацію по конкретній темі. Приміром, в одному квадраті у вас можуть бути дати, в іншому – імена, в третьому – місця чи події, в четвертому – що у вас виникають питання і т. п.

На думку деяких людей, метод Білла Гейтса є дещо видозміненим варіантом методу Корнелла. І з ним вам теж обов’язково потрібно познайомитися.

Метод Корнелла

Метод Корнелла (або Корнелльський метод) розробив в середині ХХ століття Вальтер Павук – професор Корнельського університету. Суть в наступному: вам потрібно взяти аркуш А4 і розмітити його певним чином.

Проведіть дві горизонтальні лінії: одну зверху аркуша – для дат і заголовків, і одну знизу – для резюме по конспекту (під лінією повинно залишатися місце для 5-6 речень).

Посередині аркуша протягніть довгу вертикальну лінію, щоб вона ділила аркуш на дві колонки: колонка ліворуч повинна бути невеликою, а праворуч – великий (краще, щоб її ширина була трохи більше 6 см).

У процесі конспектування статті, книги або лекції ведіть основні записи в правій колонці. Залишайте між пропозиціями трохи порожнього місця, щоб можна було щось дописати пізніше.

По закінченні конспектування заповніть ліву колонку. В ній потрібно зазначити найбільш важливі ідеї, дати, імена, місця і т. п. Сюди ж можна вносити виниклі у вас питання. Потім, не гаючи часу, заповніть місце під нижньою горизонтальною рискою – запишіть туди в декількох реченнях основну суть всього конспекту.

Не буде зайвим помітити, що метод Корнелла придбав велику популярність у США, а в ряді навчальних закладів його навіть хочуть зробити обов’язковим до освоєння учнями, адже він не просто допомагає швидко і грамотно записати інформацію, але й мотивує до перечитыванию записів, їх доповнення і переробки.

Метод течії

Метод течії підходить тим, хто не хоче писати слідом за лектором, немов стенографіст. Розробив його канадський письменник і журналіст Скотт Янг. Головна ідея методу полягає в тому, що лекцію потрібно сприймати не як пасивний, а активний процес, оскільки лише в цьому випадку від нього можна отримати максимальну користь.

У процесі конспектування ви повинні міркувати і розвивати свої ідеї, записуючи тільки ключові моменти, а інше коментуючи власними словами. Природно, в цьому випадку ваші записи будуть відрізнятися від слів лектора, тому застосовувати метод краще, якщо дисципліна припускає подальше формулювання думок по-своєму.

Якщо ж доводиться конспектувати масу якихось точних даних, а метод вам все одно подобається, візьміть для підстраховки на лекцію диктофон, щоб потім, переслухав, доповнити конспект тим, що упустили.

Метод пропозицій

І, нарешті, один з найбільш простих методів конспектування – метод пропозицій. Він нагадує класичний метод стенографування, коли слухач прагне зафіксувати абсолютно все, що чує від лектора.

Однак відмінність полягає в тому, що ви записуєте кожне речення з нового рядка, при цьому нумерючи його. Завдяки нумерації ви зможете легко послатися в одному реченні на інше, просто зробивши відповідну позначку, наприклад, «див. №17».

Думаємо, що тепер у вашому арсеналі з’явиться кілька корисних інструментів ведення записів, і сподіваємося, що ваше навчання або робота стане трохи легше, а результати будуть кращі. Але в ув’язненні все ж пропонуємо ще одне невелике відео з кількома ефективними порадами щодо конспектування.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Найкраща подяка автору за статтю - репост в соцмережах!

(Оцінок ще немає)
avatar
  Subscribe  
Повідомити про